تبلیغات
Case Method in Marketing Education - بازاریابی ویروسی
سه شنبه 22 دی 1388  12:05 ق.ظ

  بازاریابی ویروسی
بازاریابی ویروسی و تبلیغات ویروسی به تكنیك های بازاریابی اطلاق می شود كه از شبكه های ارتباطی اجتماعی برای افزایش به منظور آگاهی نام تجاری از طریق خود همتاسازی عملیات ویروسی مانند نشر ویروس در كامپیوتر استفاده می كند. بازاریابی ویروسی گاهی اوقات به مبارزات بازاریابی مخفی مبتنی بر اینترنت اطلاق می شود كه شامل استفاده از
website blogs های به ظاهر آماتور، كه برای خلق ایجاد شهرت و شاید برای كالا و خدمات جدید طراحی شده اند. دوره بازاریابی ویروسی به مقصودی اطلاق می شود كه افراد، محتوای جالب این مقصود را دست به دست می گردانند و تقسیم می كنند. این مقصود اغلب به ضمانت یك نام تجاری برای ایجاد آگاهی نسبت به محصول است. تجارت ویروس اغلب شامل ویدئوكلیپ های سرگرم كننده، بازی های فلش، بازی های تبلیغاتی، تصویرها و... است. بازاریابی ویروسی به دلیل ساده كردن اجرای مبارزات بازاریابی محبوب است. همچنین به دلیل هزینه پایین، هدف گیری خوب و سرعت پاسخ بالا. قدرت اصلی بازاریابی ویروسی، توانایی اش در به دست آوردن گروه بزرگی از افراد علاقه مند با هزینه كم است. سخت ترین ماموریت برای هر شركتی به دست آوردن و نگه داشتن گروه بزرگی از مشتریان اصلی است.
از طریق استفاده از اینترنت و عوامل تبلیغاتی E-mail تلاش های B2C
(business to customer)  دارای تاثیر بیشتری از بسیاری ابزارهای دیگر بازاریابی است. بازاریابی ویروسی، تكنیكی است كه از اذیت Spam mail جلوگیری می كند و استفاده كنندگان كالا و خدمات خاصی را تشویق می كند تا به دوستانشان خبر دهند. این می تواند یك پیشنهاد شفاهی یا دهان به دهان مثبت باشد. یكی از بیشترین دیدگاه های موفق ایجاد شده برای به دست آ وردن مشتری های اصلی، دیدگاه ارتباط بازاریابی منسجم نام دارد. (IMC)
-
انواع مبارزات ویروس
1) فرستادن به هم: یك پیامی كه استفاده كننده را برای فرستادن آن به دیگران (Letters Chain) تشویق می كند.
2)  مشوق ویروسی: یك پاداش پیشنهاد داده می شود هم برای فرستادن پیام و هم برای فراهم كردن نشانی كسان دیگر. این باعث افزایش مراجعه كنندگان می شود.
3) مخفی: زمانی كه یك پیام ارایه می شود، به عنوان یك صفحه غیرمعمولی فعال یا یك تكه خبر، بدون انگیزه مرئی و آشكار برای ارتباط یا فرستادن در بازاریابی مخفی چیزهایی كه داد و ستد می شوند فوراً آشكار نمی شوند.
4)  بازاریابی شایعه
((Buzz marketing: تبلیغات یا پیام هایی كه ستیزه جویانه به وسیله رقابت در ذوق وسیله یا صلاحیت خلق شده اند. بحث در مورد نتایج رقابت و هم ستیزی منجر به ایجاد تبلیغات دهان به هان و شایعه ای شده است.
5)  پایگاه اطلاعات اداره شده استفاده كنندگان: استفاده كنندگان، سیستم های ارتباطی خودشان را با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی فراهم شده به وسیله خدمات Online خلق و اداره می كنند. تامین كننده با دعوت دیگران برای شركت در انجمن آن استفاده كنندگان یك ویروسی را خلق می كنند و زنجیره منتشر و نمو ارتباط ها كه به طور طبیعی باعث نمود تشویق دیگران برای پیوستن به فهرست می شود.
-
متدهای انتقال بازاریابی ویروس
1) word of web - نوشتن در یك web مبتنی بر قالبی كه آن اطلاعات را به Email برمی گرداند و برای دریافت كنندگان می فرستد.
2) word of Email - این نوع خیلی معمول است؛ ارسال E-mail مثل جوك ها، نقل قول ها و عكس های توافقی.
3) word of mounth - دهان به دهان
4)  Word of IM (Instant message) - شاید سریع ترین شیوه به وجود آمده در انتقال باشد. (پیام هایی كه به سرعت بین كاربران در اینترنت منتقل می شود)
5) بحث های مردمی: بسیاری از انجمن های Online دارای اجتماعی هستند كه با عنوان های بسیاری سر و كار دارد، این عنوان های مردمی می تواند بار مثبت یا منفی داشته باشد كه بستگی به فرهنگ انجمن دارد.
6) Social bookmarking - نگهداری كردن آدرس یك website در favorites lists در كامپیوتر: افراد لینك ها را در website ها قرار می دهند، سپس websiteها این لینك ها را برای افرادی كه به هر یك از این  linkها علاقه دارند، گردآوری می كنند.
7) پاداش برای رجوع: گاهی اوقات بازاریابی شركت ها، پاداشی را برای رجوع مشتری پیشنهاد می دهند.
8) پروتكل مخابراتی (ارتباطی): مثلا در رادیوهای غیرحرفه ای، متدهای تازه كار در پایان هر مكالمه كارت های QSL مبادله می كنند كه پروتكل ارتباطی انتظار دارد از هر فردی اطلاعات QSL را به دیگران انتقال دهد.
9) Bluetooth استفاده گسترده از تلفن های موبایل این امكان را پدید آورده كه ویدیوهای پیشرفته ای بتواند به صورت ویروسی بین handsets هایشان توزیع شود (در موبایل هایی كه دارای Free Bluetooth هستند).
10)Blog Publicity  وقتی رهبران با عقاید كافی در صنعت در مورد برخی چیزها بحث می كنند، معمولا به blog های دیگر هم پخش خواهد شد.
-
موانع برسرراه بازاریابی ویروسی
1) اندازه: اگر ویروس محتوایش شامل ویدئو كلیپ باشد، ممكن است برای دریافت كننده خیلی بزرگ باشد اما امروزه این مشكل برطرف شده چنان كه mailbox دارای ظرفیت بیشتری برای دریافت فایل های بزرگ شده اند.
2) ساختار واسطه: یك نبرد بازاریابی ویروسی موفق نخواهد بود، اگر پیام در Format باشد كه بیش ترین افراد نمی توانند استفاده كنند.
3)mail-attachment-E  (ضمیمه) mail -E :بسیاری از افراد پیام ها را هنگامی دریافت می كنند كه در محل كار هستند و نرم افزارهای Anti-Virus Software یا firewalls شركت می تواند از دریافت یا دیدن این ضمیمه ها به وسیله افراد جلوگیری كند.
4) سازوكار ارجاع طاقت فرسا: برای موفقیت یك نبرد بازاریابی ویروس باید استفاده از آن آسان باشد.
5) كارشكنی: مخصوصا در مورد سبك مخفی بازاریابی، كشف ماهیت بازاریابی یك مبارزه مردمی ممكن است علت ارتباطات اجتماعی مشابهی باشد برای مطلع كردن مردمی كه قصد و نیت تجارتی دارند و یك تحریم رسمی یا غیر رسمی برای شركت یا كالای مورد بحث را ترویج می دهند.
-
شش عنصر اثر بخش بازاریابی ویروسی
1) بخشیدن محصولات و خدمات ارزشمند: بسیاری از برنامه های بازاریابی ویروسی، كالا و خدمات ارزشمندی را برای جلب توجه هدیه می دهند مثل: خدمات ای میل رایگان، اطلاعات رایگان برنامه های نرم افزاری رایگان كه وظایف قوی را نشان می دهد.
2) فراهم كردن انتقال آسان برای دیگران: ویروس زمانی منتشر می شود كه زمینه اش برای انتقال آسان باشد. رسانه ای كه پیام بازاریابی ما را حمل می كند، باید برای انتقال و جایگزینی آسان و راحت باشد: graphic, website, email و ...
3) گسترش به طور آسان از كوچك به بسیار بزرگ: برای خیلی زود منتشر شدن متد انتقال از كوچك به بسیار بزرگ به طور سریع قابل گسترش باشد.
4) بهره برداری از انگیزه ها و رفتارهای مشترك و معمول: یك نقشه با هوش بازاریابی ویروسی از انگیزه های مشترك افراد برای انتقال بهره می گیرد.
5) استفاده هم اكنون از شبكه ارتباطی : بسیاری از افراد اجتماعی هستند. افراد در اینترنت روابطشان را توسعه می دهند آن ها Email Address یا websit های مورد علاقه شان را انتخاب می كنند. باید بیاموزیم كه پیام های خود را در ارتباطات همزمان بین افراد قرار دهیم.
6) منفعت بردن از دیگر منابع: بیش ترین خلاقیت برنامه های بازاریابی ویروسی استفاده از منابع دیگر برای گفتن مقصود است مثلا قرار دادن یك متن یا گرافیك در website های دیگر.


  • آخرین ویرایش:-