تبلیغات
Case Method in Marketing Education - عرصه برندسازی ایران نیازمند فرهنگ سازی است


رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
عرصه برندسازی ایران نیازمند فرهنگ سازی است
خبرگزاری موج -
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: برای برند سازی در ایران باید فرهنگ سازی شود.

به گزارش خبرنگار موج، سید حسین هاشمی در مراسم اختتامیه دومین جشنواره بین المللی انتخاب یکصد برند برتر ایران، با بیان این مطلب اظهار داشت: برگزاری این جشنواره ها به ایجاد فرهنگ توجه به مقوله برند در کشور کمک بسزایی می کند.
وی افزود: هم اکنون کشورهای غربی با داشتن شرکت های چند مدیریتی و چند ملتی، کالاهای با کیفیت، قیمت مناسب و برند های معتبر به راحتی می توانند گوی رقابت را از کشورهای جهان سوم بربایند.
هاشمی با بیان اینکه بخش صنعت کشور برای رقابت با محصولات این کشورها باید به ایجاد برند های معتبر و تولید کالاهای مرغوب بپردازد، تصریح کرد: اینجاست که نقش ایجاد برندهای معتبر برای بالا بردن رقابت پذیری تولیدات خودنمایی می کند.
وی اضافه کرد: برای دستیابی به اهداف چشم انداز 20 ساله کشور و رسیدن به قدرت اول اقتصادی منطقه راهی جزء تقویت بخش صنعت و ورود به بازارهای منطقه و بین المللی نداریم.
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پیشرفت این بخش باید به گونه ای باشد که کالاهای صنعتی ایرانی با برند های معتبر به راحتی در سایر کشورها عرضه شوند، عنوان کرد: در سال گذشته بخش صنعت با وجود تمام مشکلات بیش از 70 درصد صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده و این نشانگر اهمیت این بخش در اقتصاد کشور است.
وی ادامه داد: کشور ما دارای برندهایی است که همواره برای آن افتخار آفرین بوده اند و در شرایط کنونی ایجاد برند برای تولیدات صنعتی و عرضه آن در جهان می تواند نام ایران را در دنیا مطرح کند و باید به سمت ایجاد برندهای صنعتی حرکت کنیم.
هاشمی با اشاره به کمیسیون ویژه ای که در مجلس تشکیل شده است، عنوان کرد: امیدواریم با حمایت های این کمیسیون جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد ایران مشخص شود.

بیشتر شرکت های ایرانی استراتژی برندسازی ندارند
فرشاد به آبادی دبیرکل دومین جشنواره بین المللی انتخاب یکصد برند برتر ایران، در مورد اهداف برگزاری این جشنواره گفت: این جشنواره با اهدافی چون تاکید بر ارزشیابی و ارزش گذاری مالی نام تجاری به عنوان یک دارایی نامشهود، شناسایی، معرفی و تجلیل از شركت های برتر در حوزه مدیریت نام و نشان تجاری، تاکید بر لزوم توجه بر مدیریت نام و نشان تجاری به عنوان یک مزیت رقابتی برای ماندگاری و رشد بنگاه های اقتصادی و ترویج فرهنگ مشتری مداری و مدیریت ارتباط موثر با مشتریان به منظور ارتقاء سطح فروش برگزار می شود.
وی افزود: موضوعات اصلی این جشنواره عبارتند از انتخاب یکصد برند برتر ایران، انتخاب بیست برند برگزیده از میان یکصد برند، انتخاب برترین برندهای خارجی فعال در بازار ایران و انتخاب سفیر برند ایران.
دبیر دومین جشنواره بین المللی انتخاب یکصد برند برتر ایران در مورد مشکلات بر سر راه مقوله برندینگ در ایران عنوان کرد: هم اکنون بیشتر شرکت های ایرانی استراتژی برندسازی ندارند و با مفهوم هویت برند به خوبی آشنا نمی باشند.
وی گفت: بیشتر شرکت های ایرانی هویت برند خود را به خوبی نمی شناسند، تصویر درون سازمانی برند در اغلب آنها انگاشته می شود، قدرت برند از درو ن سازمان و براساس دانش و تجربه منابع انسانی شکل می گیرد و تصویر درون سازمانی برند علاوه بر ارتقاء تعهد سازمانی کارکنان به شکل گیری تصویر برونی برند نیز کمک می کند.
به آبادی با بیان اینکه براساس چشم انداز تعریف شده برای جشنواره بین المللی انتخاب یکصد برند برتر ایران، این جشنواره یك روند تكاملی خواهد داشت و فرایند تكامل آن براساس نقشه راه ترسیم شده دارای سه مقطع زمانی كوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می‌باشد، تصریح کرد: دربرنامه‌كوتاه مدت انتخاب یكصد برند برتر براساس ارزیابی برند و اعلام برندهای برتر بدون رتبه بندی آنها برای مدت سه دوره برگزاری جشنواره(سه سال) تدوین شده است.
وی اضافه کرد: ازسال چهارم برای مدت دو دوره برگزاری جشنواره (دو سال)، براساس ارزیابی صورت گرفته علاوه بر اینكه یكصد برند برتر انتخاب می‌شوند رتبه بندی نیز خواهند شد که در این مرحله براساس روش‌های ارزیابی برند و امتیاز اكتساب شده هر برند رتبه بندی صورت خواهد گرفت.
دبیرکل دومین جشنواره بین المللی انتخاب یکصد برند برتر ایرانی در خصوص برنامه بلند مدت این جشنواره توضیح داد: برطبق نقشه راه ترسیم شده، پس از پنج سال و در جشنواره ششم مدل ارزیابی جشنواره مبتنی بر روش‌های تعیین ارزش برند براساس الگوهای معتبرجهانی خواهد بود.
وی ادامه داد: براساس برنامه زمانی تدوین شده برای دومین جشنواره انتخاب یکصد برند برتر و با استفاده از تجربیات كسب شده از اولین جشنواره بین المللی انتخاب یکصد برند برتر ایران، براساس رویه‌ها و دستور العمل‌های مدل ارزیابی، بررسی برند‌ها در 24 صنعت مختلف شامل 350 برند مصرفی آغاز شد که از میان آنها 100 برند برتر و 20 برند برگزیده انتخاب شدند.
وی افزود: همچنین در سند راهبردی که برای فعالیت های خود تنظیم کرده ایم طی یک برنامه پنج ساله برند ها بر اساس حروف الفبا معرفی می شوند، دو سال بعد ارزش گذاری شده و از دوره هشتم این جشنواره به بعد برند ها بر اساس ارزش مالی معرفی خواهند شد.

کیفیت شرط لازم برای برند شدن است اما شرط کافی نیست
همچنین در ادامه مراسم مدیر اجرایی دومین جشنواره بین المللی انتخاب یکصد برند برتر ایران، این جشنواره را یگانه آیینی دانست که در آن 100 نام و نشان تجاری نیک و ارزشمند از حوزه های مختلف صنایع و خدمات می توانند در کنار هم حضور داشته باشند و عنوان کرد: این تنها در سایه مفهومی به نام برند امکان پذیر شده است.
برزو پورعبداللهیان برند را به عنوان مقوله ای بسیار با اهمیت برشمرد که هنوز در کشور ما آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است و گفت: برند به عنوان یک دارایی نامشهود در پاره ای از موارد ارزشش از تمام دارایی های مشهود یک بنگاه نیز بیشتر است.
وی افزود: برای مثال ارزش برند Google توسط موسسه Milwardbrown چیزی در حدود 100 میلیارد دلار تخمین زده شده است در حایکه این رقم چندین برابر کل دارایی های مشهود Google می باشد یا مطابق با اعلام موسسه Eurobrand در سال 2008 سهم نوکیا در میزان تولید ناخالص داخلی کشور فنلاند در حدود 35 درصد بوده است.
مدیر اجرایی دومین جشنواره بین المللی انتخاب یکصد برند برتر ایرانی با اشاره به اینکه زمانی یک بنگاه می تواند چنین ارزش افزوده ای را از برند خود کسب کند که مقوله برند و برندینگ مانند چتری تمام فعالیت های آن را تحت پوشش بگیرد، بیان کرد: قرار گرفتن در یک جایگاه ویژه در ذهن مصرف کنندگان و متمایز بودن از سایر رقبا تنها در سایه تفکر برند محور امکانپذیر است.
وی اضافه کرد: کیفیت شرط لازم برای برند شدن است اما شرط کافی نیست، کیفیت ثابت ادراک شده توسط مصرف کنندگان تنها یکی از عواملی است که باعث تقویت برند می شود در حالیکه بر اساس رویکردهای مشتری گرا در ارزش برند، عوامل درون سازمانی و رویکردهای مالی در ارزش برند، متغیرهای بسیاری بر ارزش یک برند تاثیرگذار هستند.
اختتامیه دومین جشنواره بین المللی برترین نام و نشان های تجاری ایران (یکصد برند برتر ایران) با شعار "خلیج همیشگی فارس ماندگارترین برند ایران"، در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.


  • آخرین ویرایش:-